lunes, 30 de enero de 2012

Entrevista a Ferran

Avui li toca el torn al meu company de xarrades, gràcies a la lacivica.cat, Ferran. Jubilat des de fa 7 anys. Enginyer Tècnic en construcció de màquines. Dos fills. Viu a la part del Cap de les Hortes i agafa la bici com oci i mitjà de desplaçament diari.




A la capçalera hem acabat dient que agafes la bici de manera habitual, com és això?
Tots els dies faig uns 20-30 km. entre oci i necessitats, tot i que podria anar a peu a molts llocs, m’agrada agafar-la.

Com és model de desplaçament a Alacant?

Alacant es una ciutat ideal per gaudir dels transports que no siguen el cotxe propi, per la climatologia que és genial tot l’any, es una ciutat plana amb alguna costereta no molt difícil. El que està clar es que al matí si tu t’asomes a la finestra veus cotxes i cotxes cap Alacant i la majoria amb un únic ocupant, “astò” no és viable!.



A banda d’això, han posat el TRAM que va molt bé. Fins que no el van posar,el horaris del autobusos eren fatals, amb la arribada del TRAM s’han posat les piles. Ara, veus els aparcaments del TRAM a Lucentum ple de cotxes ja que la gent agafa el cotxe fins la paradeta i d'ací fins Alacant.

La bicicleta encara que els itineraris i vies ciclistes estén en bolquers, és un del millors mitjans de desplaçament que podem utilitzar.

Futur, com el veus?

Alacant te totes les condicions favorables per ser una ciutat ciclista, pedestre... ja que no estem a Logronyo o Sòria, que fa un fred considerable des de setembre. Ací és gloria, estem a finals de novembre i porte un barret per no escalfar-me el cap.

El que necessita Alacant és un canvi de mentalitat, i com es canvia? per mimetisme podria ser. Molta gent ara la utilitza perquè es molt “xic” però ha de ser per conscienciació. Després de molts anys m’he adonat que la bicicleta es el transport ideal, IDEAL, I-DE-AL. Consum mínim de energia.

Des de Alacant en Bici, s’ha demanat que el centre de la ciutat siga de 30km/h. Esta és una de les mesures que penses que poden afavorir l’us de la bicicleta?

Em pareix genial, perquè el que vull anar sense el cotxe, siga ciclista o vianants és molt més segur que anar torejant cotxes a mes de 30km/h. Això fa que la gent que usa el cotxe i tarda molt en arribar al seu destí, pense d’una vegada en el bus, TRAM, bici, o el que siga.

Creus que la gent usa la bici o transport alternatiu per la crisi?
S’ha de veure també el tema econòmic, està clar. Jo no he fet comptes, però com va pujant la benzina i les despeses que te a la ciutat, accelerant, frenant, accelerant, frenant... ei!!!!La butxaca!!!!

Retorne al mimetisme, la gent moltes vegades per costum o perquè no el veu a la televisió, necessita que algú l’obri el ulls a noves coses. A més de donar exemple, com els polítics i més els de medi ambient, deixaren els cotxes a casa i agafaren la bicicleta, diries, ei mira! a les 8:45 passa l’alcalde per ací en bici de camí al treball.

¿Què opinió tens del PICA?
Bé, perquè es una manera de començar. Això sí, ben fet. Carrils que s’acaben sense cap explicació, pel mig de un carril molt llarg que finalment has d’apartar-te per deixar als cotxes passar. Clar que de vegades és difícil fer la coexistència dels dos mitjans de transport. Es fer les coses bé des del començament, es a dir, si tu fas una obra nova, has de incloure accessos per a tots.

Tot està bé, però és la progressió adequada? ací a Espanya sempre anem a remolc i ens conformem amb poques coses con tal de tindre-las.

Notes si ha pujat el numero de bicicletes? per qué creus tu que ha pujat? pel mimetisme del que parles?, per el PICA?, per la crisi?
Sí, jo crec que uns del motius es el preu de les bicis, ha baixat molt de preu les bàsiques i per cinc-cents euros te bici tota la família aixo abans no es podia fer. Tot i que siguen de baixa qualitat, cal fer primer el hàbit i si t’agrada, et compres una millor.

S’ha fet una dissociació entre l’us verdader com un mitjà extra-ordinari de transport i per altra banda el que havíem comentat queda “mono”, queda “fino”, queda bé amb el fills, que va molt bé per al cor, etc. Ara el que cal fer es que conscienciem els nens de petit de l’us.

Per últim, Quina sensació et dona l’us de la bicicleta?


Si te alguna cosa la bicicleta per damunt de tot i que em fa atractiva, es la sensació de llibertat i autonomia i la pau interior que es molt difícil de explicar si mai has portat una.

Mil Gràcies Ferran


MRS

2 comentarios:

  1. Un diez para Ferran (y otro para el entrevistador, jaja)

    ResponderEliminar
  2. Molt bona entrevista, Mario. Sembla que ho has fet tota la vida

    ResponderEliminar